خالکوبی
hihi زندگی پر از داستان
این دنیا فقط با داستان زنده است.

سابقه انجام خالکوبی و تاتو در بین جوامع بشری از تاریخچه ای بس طولانی برخوردار بوده و به عنوان نشانه و علامتی از وابستگی به قوم خاندان و یا موقعیتی اجتماعی حکایت داشت . در حال حاضر انجام خالکوبی و تاتو طرفداران فراوانی را به خود جلب نموده بطوریکه این امر تبدیل به امری متداول (مد) شده است .

پس از گذشت زمانی چند و به دلایل خاص خود (همچون از مد افتادن ) تعدادی از آنان خواهان محو نمودن تاتو و پاک کردن خالکوبی خود می گردند و برای از بین بردن آن به اقدامات مختلفی همچون انجام عمل جراحی ، سوزانیدن با اسید یا با محلول های شیمیایی تراشیدن و ... دست می زنند که نتایج آن نه تنها باعث از بین رفتن و محو تاتو نکشته ، بلکه اثرات نامطلوب و نازیباتر از خود بر جا می گذارد که ناراحتی و نارضایتی فرد را دو چندان می کند .

با ظهور لیزر در حوزه پزشکی به ویژه در پوست و زیبایی موضوع درمان خالکوبی و محو نمودن کامل تاتو توسط لیزر ، تمام درمان های مرسوم را تحت تاثیر قرار داده و در حال حاضر بیش از دودهه است که نخستین انتخاب برای درمان قاطع و موثر محو تاتو ، لیزر می باشد .

منشاء رنگدانه ها
اصولاً لکه های رنگی بر روی پوست از دو منشاء داخلی و یا خارجی می باشند .

الف : ضایعات رنگدانه ای با منشا داخلی :
این لکه های رنگی همچون کک و مک ، انواع خال ها در صورت و بدن ، ماه گرفتگی ها ، خال های مادر زادی ، لک های صورت بعد از حاملگی (کلو آسما ) و ... در اثر تشدید فعالیت مواد و عناصری در داخل سلول بدن به وجود می آید .

ب : ضایعات رنگدانه ای با منشا خارجی :
این ضایعات رنگدانه ای (پررنگی یا بد رنگی ) در اثر عوامل و عناصر خارج از بدن ، به وجود آمده که عمدتا ً به چهار گروه تقسیم می شوند .

1- در اثر ضربه و تصادف
که با فرورفتن جسمی نافذ در بدن و ورود ماده ای به داخل پوست و ایجاد واکنش های بعدی در سلول ، نتیجتا منجر به ضایعات رنگدانه ای می شوند .

2- تاتوهای طبی
این نوع تاتو و خالکوبی ، عمدتا برای افرادی که به مدت طولانی باید تحت درمان رادیوتراپی قرار بگیرند ، به منظور مشخص نمودن محل تابش اشعه ، نقطه مورد نظر را با رنگدانه یا تاتو مشخص می نمایند .
همچنین برای افرادی که ماستکتومی (برداشتن پستان ) شده اند ، به عنوان یک اقدام زیبایی ، برای آنها نوک و هاله پستان را توسط خالکوبی ترمیم می کنند .

3- تاتوی تزئینی
این نوع خالکوبی از نظر وسعت انجام و تعداد طرفدارانش ، بعد از تاتو قرارگرفته و با انجام نقاشی های هنری در نقاط مختلف بدن این نوع تاتوی دکوراتیو را به وجود می آورند .

4- تاتو
نازک یا کلفت کردن ، تغییر جهت دادن ، زاویه دار نمودن و یا طولانی نمودن ابروها ، پر رنگ کردن لب ها ، ایجاد ریمل و خط دائمی بر روی پلک ها و ... از جمله مواردی است که به آن تاتو می گویند .

عوارض انجام تاتو
1- عفونت :
عفونت های چرکی و ابتلا به ویروس ، در صورت استریل نبودن وسایل تاتو ، می توانند سلامتی فرد کاندید انجام تاتو را مورد مخاطرات جدی و گاها غیر قابل درمان قرار دهند .

2- تشدید کردن بعضی از بیماری ها :
امکان تشدید شدن و ظهور حاد بعضی از بیماریهای پوستی همچون پسوریازیس و یا لیکن پلان نیز بعد از انجام تاتو ، گزارش شده است .

3- ایجاد آلرژی :
ایجاد آلرژی و حساسیت پس از انجام تاتو به علت نوع رنگ به کار گرفته شده نیز از دیگر عوارض تاتو می باشد

4- ایجاد کلوئید :
گاها در مسیر ورود سوزن تاتو ، در پی ایجاد واکنش پوستی ضایعه ای شبیه به سوختگی برجسته ضخیم و بد رنگ در طول تاتو انجام شده بوجود می آید که منظری شبیه به سوختگی (کلوئید ) عمدتا در نزد خانمهایی به وجود می آید که سابقه بد زخمی را از قبل ذکر می کنند .

5- ایجاد سرطان پوست
و در پایان باید از به وجود آمدن عارضه ای مهلک ولی نادر که می تواند در پی انجام تاتو بر روی یک خال ، سرطان پوست ایجاد گردد نیز سخن گفت .

درمان قطعی تاتو فقط توسط لیزر
همانگونه که اشاره شد با ورود لیزر به حوزه پوست و زیبایی درمان قطعی تاتو نیز تحقق یافت بطوریکه در حال حاظر ، در کمتر مرکز درمانی ، پزشکان پوست و جراح زیبایی تمایل به استفاده از روش های یاد شده جهت محو خالکوبی و تاتو داشته و به لحاظ نتایج مطلوب لیزر این شیوه درمانی را به فرد پیشنهاد می نمایند .

چگونگی اثر لیزر
لیزر با هدف قرار دادن سلول ایجاد کننده رنگ در بدن (ملانین ) و بمباران آن توسط پالس های نور ، باعث لیز شدن و پاره شدن رنگدانه و خرد شدن آن می گردد که رنگدانه های مورد نظر نیز توسط سلول های ماکروفاژ که وظیفه پاک سازی بدن از عناصر خارجی را عهده دار هستند ، بلعیده و نابود می گردند . تاتوهایی که رنگ تیره توسط کربن و جوهر سیاه در آن بکارگرفته شده و عمدتا رنگ خالکوبی را سیاه و تیره نشان می دهند از جمله تاتوهایی هستند که به طول موج های ارسالی از طرف لیزر ، پاسخ مطلوب داده و در مقایسه با دیگر رنگ ها در جلسات درمانی کمتری نتایج مطلوبی از خود نشان می دهند .

انواع لیزهایی که برای این اقدام درمانی بکار گرفته می شوند عبارت اند از :
1- لیزر ND:YAG
2- لیزر CO2
3- لیزر (Q-switched) که به خاطر هدف قراردادن دقیق رنگدانه ها نتایج بسیار جالبی را ارائه کرده است .

چه کسانی کاندید درمان تاتو توسط لیزر می باشند
1- سن ایده آل برای فرد مورد نظر ، بهتر است بین 30 تا 50 سال باشد .
2- افراد دارای پوست روشن ، پاسخ بهتری در درمان لیزر نسبت به افراد برنزه و دارای پوست تیره می دهند . افراد برنزه و دارای پوست تیره ، رنگ چشم و موی مشکی (بد زخم ) باید با دفت و وسواس بیشتری توسط پزشک ، لیزر درمانی شوند تا نتایج و عوارض و مخاطراتی برای آنان ایجاد نشوند .
3- فرد کاندید باید زندگی فعال و با نشاطی داشته باشد و دچار بیماری های روحی و روانی همچون افسردگی نباشد .

چه افرادی تاتوی آنان را نباید توسط لیزر درمان کرد
1- اگر فرد تحت درمان با قرص راکوتان باشد
2- کسانی که خود را برنزه کرده باشند .
3- افراد دارای تیپ پوستی پنج و شش (خیلی تیره و سیاه پوست )
4- افراد دارای رنگدانه های مشکوک مانند وجود خال های مشکوک سرطان در بدن
5- افراد دچار بیماری لوپوس اریتماتو
6- افداد دچار بیماری روحی ، روانی ( سایکوز )
7- افرادیکه نسبت به فلزات همچون آهن حساسیت داشته قبل از درمان توسط لیزر باید تست حساسیت از آنان به عمل آید .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 9 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 17:17 :: نويسنده : mnv

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید راز این هستی چیست؟ ما چرا آمده ایم؟ کار ما نیست گذر از هستی گذر از آدم ها کار ما شاید پر کردن تنهایی یک دل تنها باشد
نويسندگان